Ο τομέας 4 αναφέρεται στην ψηφιακή πολιτότητα η οποία αφορά όλους τους χρήστες του διαδικτύου και των νέων τεχνολογιών. Με την συνεχή εξέλιξη των νέων τεχνολογιών και την ενσωμάτωση όλο και περισσοτέρων ψηφιακών εργαλείων στην καθημερινότητα του ανθρώπου, η αγωγή στην ψηφιακή πολιτότητα κρίνεται ως απαραίτητη ώστε ο κάθε χρήστης να ενημερωθεί και να ευαισθητοποιηθεί στην υπεύθυνη και ασφαλή χρήση τόσο του διαδικτύου όσο και των συσκευών πρόσβασης σε αυτό. Η ψηφιακή πολιτότητα δεν αφορά μόνο τον ίδιο το χρήστη αλλά και τα άτομα με τα οποία αλληλεπιδρά διαδικτυακά, τα εργαλεία που χρησιμοποιεί, το περιβάλλον και την υγεία του ιδίου και των άλλων χρηστών αλλά και φυσικά καθετί που ανταμώνει στον ψηφιακό κόσμο που περιηγείται.
Ο τομέας 4 υποδιαιρείται σε 4 υπο-ομάδες:
4.1. Συμπεριφορά στο διαδίκτυο: αναφέρεται στη δεξιότητα του εκπαιδευτικού να γνωρίζει να αλληλεπιδρά με τον δέοντα τρόπο μέσω διαδικτύου (δεοντολογία διαδικτύου) και να εκπαιδεύσει και τους μαθητές του ώστε η διαδικτυακή τους συμπεριφορά να διέπεται από τα ειδικά γνωρίσματα της διαδικτυακής δεοντολογίας. Θα πρέπει επίσης ο εκπαιδευτικός να έχει την ικανότητα να αναπτύξει τις στρατηγικές εκείνες στους μαθητές του ώστε να είναι σε θέση να ανιχνεύουν και να αντιμετωπίζουν μη αποδεκτές διαδικτυακές συμπεριφορές αλλά και τους κινδύνους που ελλοχεύουν στο διαδίκτυο (π.χ. διαδικτυακός εκφοβισμός, εξαπάτηση, αποπλάνηση, κ.λ.π.).
4.2. Διαχείριση ψηφιακής ταυτότητας: αναφέρεται στη δεξιότητα του εκπαιδευτικού να μπορεί να καθοδηγήσει τους μαθητές του στη δημιουργία και διαχείριση της ψηφιακής τους ταυτότητας και στην προστασία τους από ψευδείς ψηφιακές ταυτότητες καθώς και στην προστασία από των προσωπικών δεδομένων και της ιδιωτικότητας.
4.3. Προστασία συσκευών: αναφέρεται στην ικανότητα του εκπαιδευτικού να διασφαλίζει την προστασία των συσκευών και την μετάδοση της ικανότητας αυτής και στους μαθητές του.
4.4. Υγεία και περιβάλλον: αναφέρεται στην επάρκεια του εκπαιδευτικού και των μαθητών του να είναι ικανοί να εντοπίζουν και να αποφεύγουν κινδύνους και απειλές κατά της σωματικής και ψυχολογικής τους ευημερίας και υγείας. Η υποενότητα αυτή συνδέεται και με την επίδραση των ΤΠΕ στο περιβάλλον και επομένως και στην ικανότητα του εκπαιδευτικού και κατ’ επέκταση των μαθητών του να συνειδητοποιήσουν την επίδραση αυτή και να συμβάλουν στην ελαχιστοποίηση οποιασδήποτε επιβλαβούς επίδρασης έχουν οι ΤΠΕ στο περιβάλλον.
Πηγές / Υλικό Τομέα 4